Typer
Short Term Fuel Trim (STFT)
O2/AFR sensorene FØR katalysatoren har innvirkning på denne verdien.
+ verdier betyr at computeren legger til drivstoff. Motoren går "lean".
- verdier betyr at computeren fjerner drivstoff. Motoren går "rich".
Verdier mellom -3% og +3% regnes som OK.
Long Term Fuel Trim (LTFT)
Denne verdien endres ved at ST endres over lengre tid.
Feilsøking
Når du legger sammen STFT og LTFT verdiene så vil du ikke ha mer enn +-10% avvik.
Lean Condition
Luftrelatert
- MAF, møkkete eller ødelagt
- Ødelagt O2 sensor, som rapporterer lean når den ikke skal
- Vakumlekasje, veldig vanlig ved dårlige tall på tomgang, men som blir bedre med mer rpm
- Eksoslekasje før katalysator
Drivstoffrelatert
- Møkkete injektorer
- Svak drivstoffpumpe
- Blokkerte drivstoffrør/slanger/filter
Rich Condition
Luftrelatert
- MAF, møkkete eller ødelagt
- Ødelagt O2 sensor, som rapporterer rich når den ikke skal
- Utslitt motor/stempelringer, greier ikke suge inn nok luft
- Vakumlekasje, veldig vanlig ved dårlige tall på tomgang, men som blir bedre med mer rpm
- Eksosblokkering f. eks tett katalysator
Drivstoffrelatert
- Injektorer som lekker
- Ødelagt drivstoffregulator
- EVAP system, purge valve stuck åpen, suger inn vapors
- Høyt trykk